Grafikeren Fredrik Stabel

RADERINGER

 Utstillingen i Galleri Tanum var et bevis på at det fantes et publikum som var interessert i billedkunstneren Stabel. Langsomt gikk dette opp for ham. Den samme våren som utstillingen i Galleri Tanum ble arrangert, innløp det en annen invitasjon til ham. Denne gang fra vennene Dagny og Finn Hald i Son. De var keramikere, men hadde utvidet sitt kunstneriske repertoar til også å omfatte grafikk. De hadde gått til anskaffelse av en grafikkpresse,  og nå ville de invitere kunstnerkolleger til sommerseminar i Son. Fredrik Stabel var også denne gang i tvil om han skulle delta. Han svarte ja, men holdt muligheten åpen for å trekke seg i siste øyeblikk. Det var det imidlertid noen andre som gjorde, og hele seminaret stod i fare for å bli avlyst på grunn av for få deltagere. Fredrik Stabel ville ikke være den som forårsaket at det gode initiativ strandet, så han overvant tvilen og pakket dyne og nødvendig proviant i plastsnekken «Hagbarth og Phyllis» og satte kursen mot Son. Det var høy sol og frisk bris da han startet båten og tøffet sydover. Bølgene ble større utover i fjorden, men litt sjøsprøyt kunne ikke stoppe ham nå! Et stort skritt var tatt i kunstens tjeneste. Fjorten dager senere kom han hjem til Drøbak havn med nyervervede kunnskaper og to kobberplater med tilhørende prøvetrykk. Det var starten på et helt nytt kapittel. Ny teknikk ga nye muligheter, og den muliggjorde også produksjon av et helt annet omfang.

Umiddelbart etter hjemkomsten fra seminaret i Son, kontaktet han grafikkpresseprodusenten i Flatdal i Telemark. Ett stykk presse ble bestilt. Etter noen ukers ventetid ankom den. Tung som bly, men heldigvis i flere deler. Den ble med god hjelp av yngre venner båret opp i annen etasje i huset i Drøbak, inn på et fraflyttet barneværelse som samme dag ble omdøpt til Verkstedet. Kobberplater, voks, rissenål, syre, sverte og annet utstyr var innkjøpt i ventetiden. Alt stod klart. Han var i gang. I løpet av de neste årene laget han 88 forskjellige motiv. Han sendte samme høst sin første radering til Statens Høstutstilling, og den ble antatt. Til sammen deltok han åtte ganger på denne årlige utstillingen, samt en rekke andre utstillinger i hele Norge.

A.M.S.

(Se filmklippet «Trykket av en gorilla«, hvor Stabel viser trykkeprosessen.)